Autorijdend Nederland is er bang voor: gaat de nieuwe WLTP-testprocedure (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) ervoor zorgen dat we straks fors meer gaan betalen voor een nieuwe auto?
Voor wie nog niet bekend is met deze ontwikkeling in de autobranche, even een korte uitleg.
Wat is er loos?
In Nederland wordt de bpm (de belasting op personenauto’s en motorrijwielen) geheven op basis van de CO2-uitstoot. Oftewel: hoe hoger de CO2-waarde, hoe hoger de bpm en hoe meer u betaalt voor uw auto.
Om deze waarde te berekenen, is er in de jaren 80 een methode ontwikkeld om het brandstofverbruik en de emissiewaarden van een auto vast te stellen: de NEDC-testmethode. Aangezien deze methode inmiddels flink achterhaald is – vooral door ontwikkelingen in de autotechniek en rijomstandigheden – heeft de Europese Unie sinds 1 september 2017 een nieuw testprotocol ontwikkeld: de WLTP. Deze test komt een stuk dichter bij de werkelijkheid dan de NEDC en geeft een realistischer (lees: hoger) beeld van het brandstofverbruik en de emissiewaarde van nieuwe auto’s.
Na het lezen van deze uitleg rijst bij u waarschijnlijk direct de vraag: wordt het kopen van een nieuwe auto straks duurder? Immers, een hogere CO2-uitstoot betekent een hogere bpm, wat direct invloed heeft op de prijs.
De overgangsperiode
Vanaf 1 september 2017 is de WLTP-test verplicht voor alle nieuwe modellen die op de markt worden geïntroduceerd. Een jaar later – op 1 september 2018 – geldt dat álle nieuw verkochte auto’s voorzien moeten zijn van een WLTP-waarde. Er is dus een overgangsperiode van een jaar bepaald. In deze periode blijft de oude testmethode gelden en worden de WLTP-waarden nog omgerekend naar NEDC-resultaten. Ook wel NEDC 2.0 genoemd. Dit terugrekenen kan met behulp van een rekentool die ontwikkeld is door de Europese Commissie.
Nieuwe bpm-tabellen
Door deze rekenformule blijven de oude bpm-tabellen tot eind 2018 van kracht. Vanaf 1 januari 2019 is de definitieve overstap naar WLTP een feit en gaat de overheid de nieuwe emissiewaarden als basis gebruiken voor de bpm-berekening in Nederland. Voordat dit in werking treedt, moeten er dus eerst nieuwe rekentabellen worden ontwikkeld. Of dit gaat lukken, is onzeker. Begin maart heeft het Ministerie van Financiën laten weten pas na de zomer van 2018 meer duidelijkheid te verschaffen. Momenteel zijn er nog te weinig WLTP-geteste auto’s verkocht in Nederland om een nauwkeurige analyse te kunnen maken.
Kortom, tot die tijd blijft het helaas bij speculeren.
Bij Wiggers Mastercars houden we deze ontwikkelingen scherp voor u in de gaten. Uiteraard melden we het direct zodra er meer nieuws bekend is.