Compleet nieuw en sneller dan ooit: maak kennis met de derde generatie Bentley Continental GT. Het startpunt van een compleet nieuwe Continental-familie, want in de toekomst volgen er nog diverse andere uitvoeringen, waaronder een cabriolet met de naam GTC.
De Bentley Continental GT is al sinds de eerste generatie een groot succes. Sinds 2003 zijn er al meer dan 66.000 Bentley Continental GT’s gebouwd in het Britse Crewe. De auto heeft dus een grote schare fans die met de komst van de derde generatie een goede reden hebben om opnieuw voor een Continental GT te kiezen. De auto is namelijk slanker, sneller, luxueuzer en lichter dan ooit.
Voorin lepelt Bentley een soepele 6,0-liter, twinturbo W12 TSI-motor die voor de eerste keer gekoppeld is aan een achttraps automaat met dubbele koppeling. De motor levert 635 pk – vermogen gelijk aan vorige Continental GT Speed – en 900 Nm met als resultaat dat de Continental GT in 3,7 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid haalt van 333 km/u. Puur ter beeldvorming: de vorige Continental GT W12 had een 0-100-sprintcijfer van 4,5 seconden. De nieuwe is dus aanzienlijk sneller. De CO2-uitstoot komt uit op 278 g/km: 16 procent minder dan voorheen. Dat resulteert in Nederland mogelijk in een lagere aanschafprijs.
In het interieur bespeuren we opnieuw een overvloed aan leder, tapijt, aluminium en andere hoogwaardige materialen. Leuk feitje: in elke Continental is meer dan 3 meter hout verwerkt en het duurt negen uur om alle houten inlegdelen te maken. Kijk ook zeker even naar het nieuwe 12,3 inch grote Bentley Rotating Display waarbij je met een druk op een knop het navigatiesysteem kan tonen of juist verstoppen. In dat laatste geval kijk je uit op een houten paneel met drie meters, te weten een buitentemperatuurmeter, een kompas en een chronometer.
Ook noemenswaardig is dat de nieuwe Bentley Continental GT een 48 Volt Dynamic Ride System en elektromechanische rolstabilisering heeft. Dit resulteert volgens Bentley in een nog comfortabeler weggedrag. Er is keuze uit diverse rijmodi, zoals Comfort, Sport of Bentley. Het nieuwe Active All-Wheel-Drive System stuurt nog meer power naar de achterwielen voor een dynamischer weggedrag. Het AWD-systeem is slim genoeg om te bepalen waar de aandrijving het meest gewenst is.
Bron: Autorai.nl
Foto: Autorai.nl